tisdag 24 september 2013

Träning

En grej som jag är rätt nervös för inför milin, något som jag knappast är den enda att tänka på, är det här med konditionen. Och som kvinna - och alltså automatiskt "lite svagare" - oroar jag mig än värre. Och innan nån hinner komma med något om könsstereotyper så kan jag bara konstatera att det är jävligt mycket svårare för kvinnor att t.ex. bygga muskelmassa, och att män helt enkelt har bättre förutsättningar då det kommer till fysik. Jag menar inte att kvinnor inte kan vara lika starka som karlar, bara att vi egentligen måste vara starkare, för att vara "lika starka", om nån fattar min tankegång.

Bild härifrån
Jag talade med en god väns kusin som låg inne för nåt år sen, och hon sa såhär;
"Du måst håll huvu kallt. Om du gör misstag eller gör fel ede pga att ''du e kvinna''. Man har betydligt mer ögon på sej å folk Älskar att se dej misslyckas. Stammpersonalen va nångång ganska nedlåtande å kunde säga rakt ut att man e i vägen som kvinna..."
 ...Och det är jag ju nog förberedd på. Om jag misslyckas med någå sku jag int vilja att det sku vara för att jag e svag, eller för att jag e kvinna, eller för att jag har dålig kondis. Och därför har jag lite press på mig för att få upp grundkonditionen. Men om int annat e det en jävligt bra morot för att träna ;)

I konditionstesten numera testas följande grejor:
  • Coopertest
  • Pituushyppy (alltså typ jämfotahopp utan sats)
  • Situps
  • Armhävningar
Jag har för mig att det görs både strax efter inryckning, och sedan också senare, men jag är inte säker. Kan vara det görs i samband med uppbådet också..? Anyways. De har förnyat det på nåt vis, så man gör iaf inte "Leuanvetoja" mera (vet inte vad det heter på svenska faktiskt), och så görs det nån allmän grundkondischeck.
Av ren nyfikenhet så testade jag vad jag kunde hör för 2 veckor sedan, och då såg mina resultat ut såhär:

  • Coopertest: Ca. 2300 meter (Tyydyttävä, gränsen för Hyvä ligger vid 2500)
  • Pituushyppy har jag inte fått mätt men jag vet jag är skit i det.
  • Situps: 30 (Tyydyttävä, gränsen för Hyvä ligger vid 33)
  • Armhävningar har jag tror jag inte gjort en enda i hela mitt liv. Det går inte.
Springande, dvs. Cooper, är ju lätt att träna, och rätt roligt också. Då jag testade för 2 veckor sen var det mitt livs första Cooper, så med det i åtanke gick det helt fint. Bra utgångspunkt, och det vill jag nog ha upp i åtminstone 2500 innan hösten är över. Pituushyppy har jag inte gjort sedan högstadiet, och jag vet allvarligt talat inte hur man ska träna eller öva det. Lårmuskler, typ kyykkyjä..? Min hoppteknik suger nu helt enkelt bara. Situps borde jag nog lätt få upp till Hyvä, jag gillar att träna magmuskler, jag har bara varit lat nu under sensommaren och hösten.
Och sen har vi dedär SATANS armhävningarna... Jag kan inte. Jag hålls inte rak, och jag bara dunsar i marken då jag kommer tillräckligt långt ner. JAG HAR INTE ARMMUSKLER, och jag har aldrig haft det. Det försöker jag långsamt träna upp. Gränsen för Heikko ligger på 12, och Hyvä på 25... Jag skulle ärligt talat vara gansk jävla nöjd om jag ens kom upp i den Undre gränsen för Heikko (dvs. 6...). Det här är gränserna för kvinnor, i min åldersgrupp.


bild härifrån

Så att jo, det finns nog rum för förbättring ;) För stunden har jag inte jättemycket tid att träna pga. studier och liv, men jag har åtminstone börjat få in en rutin. Muskelträning 1-2 ggr/vecka (med tyngdpunkt på armar och lår), lenkki 1-2 ggr/vecka, och sen går jag överallt, och försöker stretcha då jag pluggar. Sen då föret blir sämre tänkte jag börja ta långa promenader med ryggsäck, för det är nåt typ alla som legat inne rekommenderat. Rygg- och magmuskler ska också börja tränas mer, och säkerligen axlar.
Men, redan nu märker jag framsteg, särskilt i lår och "spring-ork" - jag hade den bästa lenkkin på flera år nu ikväll, sprang en halvtimme i sträck, och då stundvis ganska satans hårt ;)

Nå det var nu det. Då jag har mer framsteg att skryta om så lär ni märka det ;)




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar